Erik, aangenaam!

Mijn naam is Erik Stasse, 54 jaar, directeur bij Fluidor Equipment en ik ben sinds 1991 al verbonden aan Fluidor.

Hoe zou jij Fluidor in eigen woorden omschrijven?

Fluidor is een machinebouwer. Wij leveren machines die inzetbaar zijn in het productieproces om levensmiddelen te maken. In de afgelopen jaren hebben wij een specialisatie ontwikkeld in het bouwen en installeren van machines voor het verwerken van grondstoffen van vruchtensappen en tomaten purees. Wij leveren machines aan vrijwel alle grote wereldmerken op het gebied van voedingsmiddelen. Denk hierbij aan Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, Innocent, Heinz, Danone en Unilever, maar ook aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verwerken van vruchtensappen zoals Döhler. Wij leveren, installeren, adviseren en begeleiden deze bedrijven bij het inzetten van onze machines in hun productieproces om zo efficiënt mogelijk te kunnen produceren.

Wat is de ambitie van Fluidor?

Wat wij zien is dat bij het produceren van voedingsmiddelen enorm veel verspilling optreedt. Grondstoffen worden duur ingekocht en op het moment dat er verspilling plaatsvindt moet het bedrijf meer betalen voor afvalverwerking. Hierdoor neemt de prijs van het product logischerwijs toe en dus voelen wij deze verspilling allemaal in onze portemonnee. Het is dan ook een van onze ambities om verspilling in het productieproces van onze opdrachtgevers te minimaliseren. Dit willen wij doen door grondstoffen, die normaliter worden weggegooid te hergebruiken in het productieproces. Door deze efficiënte manier van produceren worden tegelijkertijd de hoeveelheid afvalstromen verminderd. Zo bereiken we lagere kosten, minder milieuvervuiling en betere marges voor onze klanten.

“ Wij moeten ons hierdoor niet laten ontmoedigen maar het moet ons juist motiveren om deze bedrijven ervan te overtuigen dat het anders kan. Beter kan. ”

Een uitdaging die we hierin zien is dat deze ontwikkeling wat ons betreft nog iets te langzaam gaat. Het heeft nog wel even de tijd nodig voordat bedrijven overstappen naar een efficiënte productieproces en die tijd moeten we uitzitten. Wij moeten ons hierdoor niet laten ontmoedigen maar het moet ons juist motiveren om deze bedrijven ervan te overtuigen dat het anders kan. Beter kan. Want wij zijn er echt heilig van overtuigd dat wij op de lange termijn waarde toevoegen in deze organisaties. Klanten overtuigen, dat heeft gewoon tijd nodig.

Hoe omschrijf jij jouw rol als leider?

Ik vind het belangrijk dat ik besef dat iedereen de ruimte moet krijgen om zichzelf te ontplooien. Om eigen initiatieven te starten, fouten te maken en daarvan te leren. Met dat gezegd te hebben ben ik wel iemand die graag de teugels strak houdt. Ik heb een visie waar het bedrijf naar toe moet en het is mijn doel als directeur van Fluidor om dit samen met mijn
team te bereiken. Dat betekent dat ik iedereen ruimte geef, maar dat er wel in een bepaalde richting meegedacht en meebewogen moet worden.

Wat drijft jou om iedere dag weer hierheen te komen?

Misschien gek om te zeggen, maar ik leef pas op als er chaos is. Dit betekent niet dat er per
definitie chaos op kantoor of op de werkplaats moet zijn, maar ik houd van het
onvoorspelbare. Niet wetende wat de dag gaat brengen zet mij op scherp en zorgt ervoor
dat ik voldoende afwisseling heb waar ik mijn kwaliteiten en talenten voor kan inzetten.

Waar staat Fluidor over 5 jaar?

Dan is Fluidor nog steeds het bedrijf dat machines voor de vruchtensap en tomatenpuree levert. Daarnaast hebben wij een sterke positie weten te claimen met onze product recovery systemen en kunnen we veel meer milieuvraagstukken van onze klanten beantwoorden.

“ Wij zijn marktleider in onze tak van sport en dat betekent dat klanten iets van ons mogen verwachten. ”

Hoe belangrijk is innoveren voor jullie?

Wij zijn marktleider in onze tak van sport en dat betekent dat klanten iets van ons mogen verwachten. Innoveren is dus zeker ook een doel wat bij ons hoog op de agenda staat. We willen onszelf continu verbeteren. Nieuwe dingen blijven ontwikkelen waar we op lange termijn groei mee kunnen realiseren.

Wat betekent dat voor jouw personeel?

Dit betekent dat onze technische afdelingen het drukker gaan krijgen en dat we onze technische teams moeten gaan uitbreiden om onze klanten wereldwijd te kunnen bedienen. Omdat een groot deel van het technisch werk steeds meer computergestuurd wordt moeten we blijven investeren in de ontwikkeling van onze mensen. Dit betekent mensen aanmoedigen om op tijd en frequent cursussen en opleidingen te volgen. Maar zij moeten ook zelf hierin het initiatief nemen. Eén van mijn eerste vragen op een sollicitatie is ook altijd ‘Hoe kunnen wij jou helpen om een nog betere specialist te worden?’

Waar ben je het meest trots op?

Dat we als bedrijf in staat zijn geweest om innovaties aan te brengen in onze machines waardoor onze machines breder ingezet kunnen worden in het productieproces van onze klanten. Waar onze machines vroeger pur-sang werden gebruikt om vaten met daarin grondstoffen leeg te kiepen, zijn onze machines nu een stuk intelligenter geworden en
communiceren deze met de productielijn. Doel, maximale efficiëntie behalen. Dat is toch knap! Daarnaast ben ik ook gewoon trots op het feit dat wij als team vroegtijdig hebben ingezet op de milieu- en productverspilling vraagstukken. Dit is onze kracht.

“ Op het moment dat het tekort aan techneuten blijft doorzetten worden wij als relatief kleine organisatie ook gedwongen om onze productie uit te besteden. Dat is iets wat wij absoluut willen voorkomen! ”

Wat is in de afgelopen 5 jaar de grootste uitdaging geweest van Fluidor?

We hebben in Nederland duidelijk een tekort aan technisch personeel. Je ziet gewoon een gat ontstaan dat steeds moeilijker wordt om op te vullen. Op het moment dat het tekort aan techneuten blijft doorzetten worden wij als relatief kleine organisatie ook gedwongen om
bijvoorbeeld onze productie uit te besteden. Dat is iets wat wij absoluut willen voorkomen!
Wij worden erkend door de kwaliteit die wij leveren en de mate waarop wij blijven innoveren in deze branche, maar tegelijkertijd blijft het voor ons wel een uitdaging om de juiste technische mensen te vinden.

“ Het is onze uitdaging om de harten van deze techneuten voor ons te winnen door hen te laten inzien dat wij bijzondere producten maken voor een bijzondere
markt. ”

Wat wij zien is dat techneuten vaak al een (goede) baan hebben en niet zo snel opstappen. Zij hebben vaak een hoge mate van loyaliteit en blijven lang bij dezelfde werkgever zitten. Het is onze uitdaging om de harten van deze techneuten voor ons te winnen door hen te
laten inzien dat wij echt hele bijzondere producten maken voor een bijzondere markt. We hebben hier een enthousiast team van professionals zitten die niet kunnen wachten op nieuwe vakbekwame collega’s!

“ Reizen verrijkt je leven omdat je een breder beeld krijgt van de wereld. Het brengt alles weer terug in perspectief. Dat is soms ook wel nodig. ”

Wat maakt Fluidor een aantrekkelijke werkgever?

Werken in een technische omgeving is leuk en uitdagend. Het prikkelt je creativiteit en biedt
veel variatie. Onze klanten zitten wereldwijd en dat betekent dat je in sommige functies ook
veel mag reizen. Je leert samen te werken met mensen uit verschillende culturen en
achtergronden. Reizen verrijkt je leven omdat je een breder beeld krijgt van de wereld.
Buiten dat werk je samen met een team van specialisten aan het maken van mooie
producten die een grote impact maken op de productieprocessen van ‘s werelds beste
merken op het gebied van het produceren van levensmiddelen. Omdat we actief zijn in de
foodsector kom je altijd terecht in schone omgevingen omdat de hygiëne eisen vaak enorm
hoog liggen. Bij Fluidor vind je een baan waarin je jezelf kan ontplooien. Waar je de tijd en
de ruimte krijgt om te ontdekken waar je talenten liggen en hoe je deze kunt inzetten om het
beste uit jezelf te halen. Samen halen we er alles uit wat erin zit!

Bekijk al onze openstaande vacatures en solliciteer direct!
Vacatures
Wil jij ook als eerste onze nieuwste vacatures ontvangen?